Joskus minun kirjoituksissa,lähinnä juoksuharjoitteiden ohella vilahtaa termi ER,lupasin joskus valoittaa sitä,mitä se tarkoittaa.Moni, melkein kaikki kestävyys-urheilijat juostessaan,osaavat ja juoksevat tv kevyen ja tv lenkit melkein samalla vauhdilla ,olkoon niin, mutta on vielä tämä ER,siis ERITTÄIN RENTOA(erittäin kevyt)Tämän opetti minulle Okkolan Hannu ja Rytkösen Eero,ensimmainittu ei esittelyjä kaipaa ja Eero taas kipaisi 34 vuotiaana Sotkamossa(olin kuskina)ratavitosen 14.26min.

Siis ohje kuului monta kertaa lenkillä,älä hötkyile,pure hammasta ja malta juosta HILJAA kun palauttavan lenkin aika oli.Että osasivat juosta ärsyttävän hiljaa,kun tarve vaati,mutta juoksivat sitten myös KOVAA kun tarve vaati.Minä olin yleensä se hötky,mutta tosipaikassa sitten poikien jäljessä,myöhemmin opin kyllä tämä ER tärkeyden ja johan alkoi kulkemaa. Termistä ER, tulee nimestä RYTKÖSEN EERO,se oli Hannun oivallus.Kuitenkin jo nuorena poikana hiihtohommia tehdessä, eräs sen ajan kovista pitkänmatkan hiihtoniiloista,nimeltää Toivo Makkonen,opasti myös minua,viimehetken virityksissä,että viikkoa ennen kisaa on hyvä tehdä ERITTÄIN PITKÄ ja erittäin hidasvauhtinen maisemien katselu hiihto ja sehän viritti koneen äärimmäisen herkkään kuntoon.Myös maraton juoksun virityksessä, tämä 3h (ER)juoksu poikkeuksetta ,toimii äärettömän hyvin,paljon paremmin kuin esim.10km täpöille vedetty kisa,viikkoa ennen H- hetkeä.

Onko muuten kukaan käynyt seuraamassa espanjassa, jossain paikallisesa räkälässä,jalkapallo ottelua Real Madrid-Barcelona,minä olen ja meinasi käydä huonosti minulle,mutta palataan sitten tuohon Lanzan loppuosioon seuraavassa kirjoituksessa.Täytyy taas mennä, MORO!