Persaukinen Kuopion kaupunki, noin niin kuin työnantajana, mikä on sinällään ihan ok on sitten päättänyt suuressa viisaudessaan laittaa moottoroidulla kulkuneuvolla liikkuvat työntekijät verolle. Joulun ilosanoman jaetta lainaten, missä kaikki oli verolle pantava on nyt vuorossa auton lämpö/kylmä paikka episodi osa 2 nuijan kopautusta vaille valmis. Kupletin juoni 1 kun ei ottanut tuulta purjeisiin ja kassavaje, mikä synty siitä, että sähköpaikkatolpat eivät menneet kaupaksi 120€ vuotuiseen hintaan, korvataan nyt yhdistämällä kylmä/lämminpaikka yhdellä maksulla 86 € arvoiseksi. Nerokastako, ei välttämättä, sillä kuka hullu maksaa kylmästä paikasta tuon hinnan, kun se ei ennen maksanut mitään. Juonen eli esityksen takan taitaa olla sama henkilö, joka aikoinaan räätälöi 120€ sähkötolppa maksun. Pelkään pahoin, että tästä yrityksestä rahastaa henkilöstöä tulee oikein emämunaus ja kaupunki joutuu nuolemaan taas näppejään, tyhjiä sellaisia. Noin 5500 henkeä työllistävä kaupunki, joista noin kolmannes käyttää omaa kulkupeliä tuottaisi kaupungin tyhjyyttä ammottavaan kassaan näistä parkkipaikoista muutaman roposen, mutta sillä ei kovin kummoisesti paranneta jo ennestään huonoa taloutta.Olisivat laittaneet aikoinaan 50€ sähkötolppan hinnaksi, niin kaikki paikat olisivat myyneet itsensä ja ne olisivat tuottaneet tähän päivään mennessä useita satoja tuhansia kahisevaa, mutta kun ei. Valta osa paikoista seisoi tyhjillään, koska miksi maksaa leutoina talvina muutamista kylmäkäynnistyksitä 120€. No petturit tietenkin maksoivat, mutta nyt siitä tulevat maksaan kaikki henkilöautolla töihin menevät.

Näyttää siltä, että tänä talvena pääsee järven jäälle tosi toimiin kuukautta aikaisemmin, kuin viime talvena. Ainakin nyt näyttää hyvältä.

Ihan yhtä hyvältä, kuin Mäkäräisen Kaisalla ja Kristalla. Kaisa on todellakin löytänyt se puuttuvan jonkin osasen siihen ammuntaan ja laikat alkavat tippua yhä useammin. Kun taas pika ammunnan mestari Wiiiileri on löytänyt paremman hiihtovauhdin puuttuvan osasen, eli kovemman hiihtoharjoittelun kautta kumpuavan kovemman hiihtovauhdin. Siihen kun saadaan mukaan kisoihin Laura D.  niin kisat eikun kovenee. Palkintorahathan ovat jo nyt paljon kovemmat kuin viime kaudella, eli ottajia riittää.

Kristan karstat alkavat myös pikkuhiljaa koneesta irrota ja vahti löytyä sopivasti kohden päätapahtumia. Tosin kovin uskaliasta on lähteä vetämään koko tour de ski läpi, mutta raha se on mutsikassakin, mikä määrää tai ainakin velvoittaa. Molemmat lajit taitajan se on kyllä mahdollista, mutta Seefeldiä ajatellen se ei ole kaikkien ideaalin veto. Myös Iivo on onnistunut vapaan kehityksen suhtee. Minusta aivan uskomattoman paljon ja yhdistelmähiihtoa ajatellen voi olla, että juuri se osa-alue tulee ratkaisemaan. Tosin Seefeldin kisaohjelmaa en tiedä, että kuuluuku se edes Iivon ohjelmaan, sillä pertsan 15km taitaa olla se päätähtäin. Mutta hyvä veto on se, että tourin Niskanen jättää kokonaan väliin ja keskittyy olennaiseen.

Minulla on luettavana tuo Harri Kirvesniemestä käsittelevä kirja "poika, sinusta tulee hiihtäjä". Kaikesta päätellen hartsa on panostanut "pitkällä tähtäimellä" kovaan harjoitteluun, enemmän kuin kukaan muu tähänastisista, ehdottomalla huipputasolla. Kova juoksija, niin kuin sen ajan monet muutkin hiihtäjät, joista  Norjan Oddvar Brå oli juoksijana miltei Harrin tasoa vitosella ja kympillä hiukan parempi ajalla 29,33min. Kirjassa kertoo myös eräs valmentaja, että sen ajan mieshiihtäjistä top 10 jokainen olis juossut tarvittaessa vitosen alle 15 minuutin. No, ei siitä kovasta juoksukunnosto tainnut olla ainakaan haittaa, eikä siitä taida olla tänäkään päivänä, sillä Norjan Töönsetti on aivan Norjan huipputasoa juoksussa ja omaa aika kovat rataenkat.Taitaapa olla maansa maastojuoksumestarikin. Harrilla taas oli siihen aikaan liian kovat ukot maastossa vastassa, mm. Vireenit Tuomiset Päivärinnat Paunoset ym nimikovat juoksijat.

Suomi -Venäjä entisessä Leningradissa 100-0 isänille kyse oli lätkästä, ketä kiinnostaa. Tässä legendaarisessa paikassa tuli käytyä joskus nuorempana aika monta kertaa ja olivatpahan reissuja, missä ei pulloon syljetty.Vieläkin kun muistelee niitä reissuja, niin tulee heti krapula.

Alla vanhat loppuun ajetut Sarvat ja sen alla uudet, mitkä ovat ihan jees. Kyllä se on tuo nastakenkä kehittynyt viimeisen kymmenen vuoden aikana. Aamulla 1,30h ja pitoa riitti, mutta ei kuntoa.

PART_1545037756721.jpg3.jpg

Muutama maisemakuva menneestä suvesta. Olipa hienoa, oli se.

1.jpg2.jpg