Meitä on montaa erinlaista veteraanijuoksijaa. Jokaisella on omanlaisensa ura takana juoksujen suhteen ja tavoitteitakin monella riittää vielä yhä. Tuossa katsellessani hallitonneja ja sen jälkeen jutellessani erään kanssa menneistä, kuulin hänen sanoisiko erittäin haastavista vuosista.
Kaverin suuri unelma on nyt valloittaa 7 eri mantereen korkeinta huippua, ilman lisähappea. Kaksi on jo valloitettu ja seuraavana onkin vuorossa se kaikista korkein eli Mont Everest. Kyseisen tempun onnistuttua, hän olisi samalla ensimmäinen yli viiskymppinen Suomalainen, joka on ilman lisähappea onnistunut valloittamaan kyseisen vuoren. Onnea ja menestystä tuleviin reissuihin. Sitten on toisenlaisia tapauksia.
Eilen minulle tuli eräs juoksija spontaanisti kertomaan omasta maalistaan kaukana tulevaisuudessa. No, nyt mennään uskovaisiin ihmisiin, joilla kirkkaana loistaa tulevaisuuden maalina kirkkauden seppele, tai jotain sen suuntaista. Liki neljä vuosikymmentä sitten oli jonkinlainen valaistuminen tapahtumut ja herra oli astunut hänen elämänsä. Suunta on ollut sen jälkeen selvä tälle yli kuuskymppiselle juoksijalle, joten parikymmentä ensimmäistä vuotta oli mennyt tavan rahvaan elämää seuratessa, ennenkuin oli kolahtanut oikein kunnolla. Menestystä hänellekkin valitsemalleen tai sanoisinko valitulle tielle.
Sitten on meitä tavan pulliaisia, joille riittää joku paljon mitättömämpi tavoite. Se voi olla vaikka jokin tietty ulkomailla juoksu, kenelle se on sitten koko maraton tai vaatimattomampi puolimaraton. Onnekkaimmat voivat sitten olla vaikka koko talvikauden pakosalla pakkasia kaukomaissa ja siellähän onkin sitten hyvä toteuttaa itseään juoksemalla joka päivä ja varsinkin viikonloppuisin kisoja optimaalisissa olosuhteissa.
Väittävät, että kaikki alle 80 kiloiset ovat riisitautisia. Tässä on sitten minun tavoite tuleville ajoille. Ei painon, vaan painonsa nostaja. Tuohon kilomäärään yritän päästä kesään mennessä, koska sitten maantiepyörä rullaa alamäet aika mukavasti ja tasaiset isolla tuumalla, samalla viitaten vasemmalla kädellä takaa tulevia turvallisesti ohi. Tämä ei siis vaadi kovin suuria kestävyysominaisuuksien kehittämistä, tai edes niiden säilyttämistä talviaikaan ja siinähän se juuri suurin vaikeus onkin. Pizzaa ja colaa:)
Kirjan sivuja 70?
Kommentit
Tämän blogin kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.